onsdag 23 januari 2019

Malignt melanom

Jag vet inte hur det började, men efter hand blev jag medveten om en brun fläck på mitt ena lår. Den så kallade husläkaren sa att det inte var någon fara. Fläcken förändrades, det blev liksom en sårskorpa i stället för en brun fläck. Den såg lite äcklig ut. Den nye husläkaren blev misstänksam och remitterade mig till Södersjukhuset. Sedan blev det operation. När det borttagna analyserats konstaterades malignt melanom; alltså en cancertumör. Då ville man operera igen, en säkerhetsoperation. Det ville inte jag. Efter ett halvår kom en kallelse från Karolinska sjukhuset. Där fick jag träffa en onkolog. Han sa att han var säker på att jag hade cancer. Hur kan du veta det, frågade jag. Jag har 40 års erfarenhet, svarade han. Jag nöjde mig med det bristfälliga argumentet och ställde in mig på en ny tillvaro som cancerpatient. Andra gången jag mötte honom sa han att det inte fanns några synliga bevis för att jag hade cancer. Sådana budskap kallar jag för dubbla. Sedan blev det blodprov och datortomografisk röntgen. Den tredje gången jag träffade onkologen fick jag veta att det fanns några små prickar i lungorna (bronkerna) och något i höger armhåla. Men ingenting var så stort att det var behandlingsbart. Mina blodvärden var bra. Nästa kontroll sker om ett halvår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar