måndag 2 mars 2020

Evighetsutredningen

Det var på väg till jobbet på Expressen som jag i en taxi vid sextiden på morgonen den 28 februari 1986 fick veta att Olof Palme var mördad; taxichauffören berättade. På redaktionen var det naturligtvis full aktivitet. Många journalister som aldrig brukade befinna sig på tidningen vid den tiden på morgonen var där. Jag har inga särskilda minnen av arbetet från just den dagen, men under de följande åren kunde jag inte undgå att ta del av alla de olika spår som tidningarna skrev om; att läsa tidningar var ju vad jag hade betalt för att göra. Ingen av de många böcker som handlade om mordet läste jag. Med åren tappade jag efter hand intresset för alla spekulationer. Nu har det gått 34 år sedan Olof Palme mördades. Palme-gruppens förundersökningsledare Krister Petersson har framträtt och meddelat att någon sorts resultat av gruppens arbete kommer att presenteras under innevarande år. I några medier har detta tolkats som att åtminstone en teori om vem eller vilka som mördade Palme kommer att presenteras. Jag har inte uppfattat att Petersson i något uttalande skulle ha påstått detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar